Geschiedenis


Hoe het allemaal begon

2005: Het concept FitFlop™

Marcia Kilgore bedenkt het concept voor de FitFlop™, een veelzijdige sandaal voor supervrouwen.

2006: De samenwerking met twee biomechanici

Ze gaat samenwerken met twee biomechanici die ‘out-of-the-box’ durven denken, Dr. Dave Cook en Darren James van de London South Bank University. Het prototype wordt getest en geperfectioneerd.

2007: De eerste FitFlop-sandaal

De eerste FitFlop-sandaal – de WALKSTAR™ 1 – wordt gelanceerd in Engeland en Amerika. De vraag is enorm. FitFlop is de vaakst ingevoerde zoekterm op AOL. Een artikel over de sandaal op ‘The Times Online’ is een maand lang ‘most popular’. Een voorraad van 30.000 paar wordt in één week uitverkocht en tijdens de eerste zomer gaan maar liefst 150.000 paar over de toonbank.

2008: Het succes begint...

Wanneer Diane Sawyer tijdens Good Morning America de FitFlop ELECTRA™ sandalen draagt, crasht de FitFlop website. Als ze ook nog eens verschijnen in Oprah Winfrey’s zomerlijst met ‘Favorite Things’, worden FitFlop sandalen een echte musthave in Amerika. Ze duiken op in Newsweek, People en The Sunday Times Style.

De sandaal met beenriempjes AURELIA™, het resultaat van de eerste samenwerking tussen FitFlop en de trendy New Yorkse boetiek Kirna Zabete, wordt een groot succes. Julianne Moore plaatst zich op de wachtlijst. De voorraad wordt in drie dagen uitverkocht.

2009: Lancering van de MUKLUK laars

De MUKLUK laars wordt gelanceerd en ‘coolgirl’ ontwerpster Anna Sui sublimeert een beperkte oplage, SHAKOHA™, met kwastjes, noppen en veters om de enkels. In een week tijd zijn de tweeduizend paar op Net-A-Porter uitverkocht wat van de FitFlop MUKLUK de meest succesvolle schoen ooit op de modewebsite maakt.

2010: FitFlop gaat wereldwijd

Er worden eigen merkwinkels geopend in Zuidoost-Azië (waar 365 dagen per jaar sandalen gedragen worden). FitFlop gaat echt wereldwijd en wordt het meest succesvolle sandalenmerk, zowel in trendy Thailand als in Zuid-Korea.

2011: ''Footwear Brand of the Year''

FitFlop wint de titel ‘Footwear Brand of the Year’ in Engeland en werkt samen met de Wola Nani-coöperatieve in Zuid-Afrika voor de lancering van de MANYANO™ sandaal (niet verkrijgbaar in de Benelux) op Net-A-Porter. De parels worden door de vrouwen van de coöperatieve in Cape Town met de hand aangebracht en 100% van de winst gaat naar Wola Nani ter ondersteuning van mensen met HIV/AIDS.

2012: Lancering Biomimetix™-middenzool

De Biomimetix™-middenzool wordt onmiddellijk gelanceerd met een eigen collectie, FF2™, en onze langverwachte ballerina scheert onmiddellijk hoge toppen. De met de hand vervaardigde beperkte oplage Capsule 12 wordt gelanceerd aan de Corso Como 10 in Milaan en bij Harvey Nichols in Engeland.

2013: De 20 miljoen!

FitFlop verkoopt hun 20 miljoenste paar.

2014: Uitbreiding derde technologie

THE JONES™-mocassin wordt samen met meester-hoedenmaker Stephen Jones gelanceerd aan de Corso Como 10 in Milaan en de KEIKO™-collectie – die modesuperster in wording Keiko Nishiyama in het voetlicht plaatst – wordt uitgebracht in Engeland. Verstandige schoenen domineren ook de catwalks. FitFlop’s derde technologie waarvoor een patent werd aangevraagd, SupercomFF™, wordt gelanceerd. De ballerina’s, sandalen, instappers, laarzen, sneakers en mocassins worden verkocht in 62 landen. FitFlop heeft de tijdsgeest mee: steeds meer mensen zijn het eens met wat wij bij FitFlop al lang weten: niets cooler dan echte comfort.

Enthousiaste FitFlop dragers

Er zijn al meer dan 27 miljoen paar verkocht sinds FitFlop gestart is met het maken van schoenen. Mensen met hielspoor die eindelijk weer eens op leuke slippers konden lopen, klanten met merkbare spierversterking, dames waarbij het vocht in de benen zichtbaar afnam, heren met minder rugklachten. We ontvangen met grote regelmaat e-mails met leuke en positieve berichten. Meer recensies over FitFlop leest u op onze pagina recensies.

FitFlop's uit ons assortiment: